12 November 2008

Kenapa kita kalah dengan budak 1 tahun ??

Hari : 12.11.2008
Tempat : dalam bilek
Kejadian :

Danial, 1 tahun, sedang seronok bermain2 di atas katil .. lantas dia tertarik wayar komputer berdekatan .. saya yang sedang syok menggunakannya terkejut apabila komputer tiba2 terpadam .. " hah! budak ni... " lalu saya terus berlakon seakan2 menangis di atas bantal... danial yang sedang khusyuk bermain melihat gelagat saya .. dia menghampiri .. die tenung lama2.. lepas tu dia pukul <> .. pukul .. pukul lagi.. tapi saya terus nangis.. selepas itu.. dia terus menangis dan menjerit sekuat2nya lalu memeluk saya dengan erat.. dia menangis dan terus menangis .. kemudian dia menatap wajah saya.. dan dia peluk lagi.. dia masih menangis .. kemudian dia lihat lagi.. dengan air mata bercucuran jatuh .. dia peluk lagi.. dia taknak lepas.. saya yang dari tadi buat2 nangis terasa sebak .. terharu ..~

tiba tiba suatu persoalan terlintas di fikiran saya ..
jika anak sekecil ini mengerti perasaan orang lain dan sanggup berkongsi duka, mengapa tidak kita?? jika anak sekecil ini mengenal erti kasih sayang, mengapa tidak kita ?? mengapa kita yang sudah mengerti apa yang baik apa yang buruk, tetapi kita tidak mengerti perasaan orang lain ..? Pernahkah anda terfikir ? mengapa bukan kita yang sentiasa ada di sisi rakan kita untuk menghulurkan tangan dan meringankan beban mereka? mengapa bukan kita yang sanggup mengalirkan air mata tatkala rakan kita sedang berduka ? mengapa bukan kita yang menceriakan dan menggembirakan sahabat2 kita ? Mengapa kita asyik bertelingkah dan berselisih pendapat ? Mengapa anak berumur 1 tahun ini mengerti, tetapi tidak kita ? mengapa? mengapa ? dan mengapa ?? fikir-fikirkanlah ...~ jawapannya terletak di tangan anda..

^^

0 orang main tulis-tulis: